Tips & Trix

Snöra vandringskängor – 5 effektiva sätt att knyta

Fyra vandringskängor sida vid sida med 4 olika snörningar.

Att snöra vandringskängor på rätt sätt kan vara skillnaden mellan en bekväm vandring och rejäla skoskav. Det finns betydlig fler sätt att göra det på än en vanlig rak snörning och de kan faktiskt hjälpa dig med flera olika problem. Känns det som att kängorna sitter för tjat på ett ställe men samtidigt för löst på ett annat? Förmodligen kan du lösa det genom att modifiera snörningen, här är 5 sätt att knyta vandringskängor

Innan du börjar snöra

När du dragit på dig din vandringskänga så bör du alltid starta med att dunka hälen i golvet. På det sättet ser du till att få foten på rätt plats med din häl längst bak i kängan. Medans du snörar bör du sen tänka på att ha vikt på foten så den håller sig på rätt plats. Håll inte foten i luften medans du knyter.

Att fixera hälen är viktigt eftersom att de lätt leder till skoskav om den rör sig upp och ner. Du stoppar också foten från att kana framåt i kängan när du går i nedförsbacke vilket kommer att skona dina tår.

5 sätt att snöra dina vandringskängor

Fönster snörning

För: Breda fötter eller tryck på fotens ovansida

En vandringskänga med fönstersnörning

Fönster snörning kommer hjälpa dig om du känner ett tryck på foten. Det kan antingen vara att du har breda fötter eller att du känner ett obehagligt tryck på fotens ovansida. Lösningen är väldigt enkel, du hoppar över att korsa snörena mellan ett eller två par öglor för att dra ner på trycket vid den punkten.

Kirurgknut

För: Kängor som klämmer på ett ställe och sitter löst på ett annat eller hålla hälen på plats

Med den här snörningen sätter du en så kallad kirurgknut mitt på vandringskängan, i böjen där skaftet startar. Den låser snörena så du kan ha en spänning innan knuten och en annan efter. Dessutom är det ett effektivt sätt att låsa fast hälen ordentligt så den inte glider runt och börjar skava. Det är helt enkelt en variant på en vanlig knut där man korsar snörena en extra gång innan man drar åt. För att låsa den riktigt ordentligt kan du sen spänna snörena i nästa krokpar för att sen upprepa knuten. Den här knuten finns både på bilderna ovan och i den andra halvan av den inbäddade videon längre ner.

Toppsnörning

För: Fixera hälen och/eller reducera tryck på benet

När man knyter en toppsnörning hoppar man över alla krokar i kängans skaft och korsar skosnörena direkt mot det översta paret med krokar. Sen arbetar man sig neråt och korsar snörena vid vare par med krokar tills man kommer till kängans böj vid skaftets bas. Där sätter man rosetten precis som vanligt. Det här är ett utmärkt sätt att lägga tryck på hälen från två håll och låsa fast den ordentligt. En bra lösning om man brukar få skoskav på hälen eller om man vill undvika att skaftet trycker hårt mot benet.

En toppsnörning följt av en kirurgknut.

Tå-snörning

För: Undvik tryck på tårna

En vandringskänga snörad för att inte klämma över tårna.

Väldigt enkelt fix om kängornas tåbox är lite för tajt. Trä ut skosnöret helt, snöra sen kängorna igen men hoppa över det första paret med öglor.

Armésnörning

För: Gå in stela kängor

Armésnörning på en vandringskänga

Tanken bakom den här snörningen är att det ska göra nya kängor som är väldigt stela lite mer medgörliga. Det blir helt enkelt lite bekvämare att gå in dem. När man snörar vandringskängorna så hoppar man över att korsa skosnörena vid vartannat par med öglor.