Tips & Trix

Gå in vandringskängor på rätt sätt

Person går in kängor från Hanwag i brunt läder bland gräs och stenar.

Tälta i spöregn, mygg och skoskav, vissa delar av vandringslivet hade vi gärna hoppat över. Alla otrevligheter går naturligtvis inte att undvika men vissa saker går faktiskt att förebygga, bland annat skoskav. Planerar du nya vandringar i nya kängor? Se då till att gå in dina vandringskängor på rätt sätt.

Hur lång tid tar det att gå in kängor?

Vi börjar med att besvara frågan på allas läppar med svaret ingen vill ha: det beror på. Olika typer av kängor tar också olika lång tid att gå in. Bland annat spelar valet av material roll då de flesta syntetiska kängor går fortare att gå in än läderkängor. Vandringskängor i läder kommer sen istället forma sig bättre efter foten när du lagt ner tiden på att gå in dem.

Att gå in ett par vandringskängor kan generellt ta allt från 1 till 4 veckor beroende på hur de är uppbyggda. Har du valt att köpa ett par kängor i läder så kan du direkt dra ner spannet till 2 till 4 veckor då de kräver en större tidsinvestering. Med andra ord, vill du hamna i den kortare ändan av spannet får du välja ett par kängor i mjukare material. Under den här tiden bör du använda dina kängor vid så många tillfällen som möjligt men se till så det blir korta perioder i början.

Det finns också en extremare metod där du kan gå in kängorna på bara några dagar men den kommer med en stor disclaimer. Om du hamnar i en situation där du måste gå in vandringskängorna väldigt fort så kan du dränka dem i varmt vatten i 15 minuter. Sen går du helt enkelt i dem tills de blivit torra igen. Upprepa sen det här i 1-2 gånger till. Varmt vatten mjukar upp kängorna och de formar sig fortare efter foten. Som vi nämnde finns det dock risker med det här. Du kommer förmodligen få blåsor och skorna kan ta skada om du har otur. 

Du behöver också gå in dina fötter

Det här kanske låter lite dumt men det är faktiskt sant. Det handlar nämligen inte bara om att mjuka upp skorna och forma dem efter foten. Din fot behöver också få tid att bilda förhårdnader på rätt ställen. Som du kanske förstår så kommer det här främst gälla för personer som är relativt nya inför vandring. Så är det här du, räkna med lite extra tid för att gå in kängorna. Har du vant dina fötter vid vandringskängor tidigare så kommer det att föras över i stor del när du skaffar nya kängor och inte ha särskilt stor påverkan.

Allt börjar i butiken

Tänk på att välj en känga som passar så bra som möjligt på foten från första början. Vandringskängor är inget du ska välja enbart efter utseende, känns de inte bra från början kommer de förmodligen aldrig bli det. Du kommer inte kunna att gå in vilken känga som helst, passformen måste också finnas där. Ju bättre passformen är från början desto fortare kommer du också att kunna gå in dem. Välj de bästa vandringskängorna du kan få tag på.

4 tips när du går in vandringskängor

  1. Använd riktiga vandringsstrumpor som har förstärkningar i häl, runt tårna och på undersidan. Det tjockare tyget hjälper till att skydda dina fötter på utsatta ställen vilket förebygger skoskav. De tar också mer plats så du får det utrymme du behöver när du sen använder dem på riktigt.
  2. Snöra inte kängorna för hårt över skaftet. När du går in dem är de bra om dit ben kan röra sig i kängans skaft och på det sätt tänja ut det utan att det skaver. Vill du hålla hälen ordentligt på plats så kan du istället slå en extra knut lite tajtare längre ned vid skaftets start.
  3. Se till att plösen sitter rätt från början. Det kan låta lite löjligt men sitter in plösen rakt från första början så kommer den att vara sned för alltid vilket också kommer försämra komforten.
  4. Ha alltid med dig skoskavsplåster. Det är väldigt svårt att välja en sträcka som är “lagom lång” när kängorna ska gås in, var därför förberedd för att kunna tejpa fötterna innan blåsorna uppkommer.

Så går du in vandringskängorna på rätt sätt

Börja alltid med att använda kängorna korta stunder för att sen jobba dig uppåt. Använd dem i vardagliga situationer, när du går till jobbet, hämtar posten eller går och handlar. Det ska som sagt vara väldigt korta sträckor. Ta sen lite kortare promenader och se helst till att ha nära hem eller till bilen. Så fort du börjar känna lite obehag någonstans så kan du då avbryta din promenad.

När du gått runt i några dagar och allt känns bra så kan du gå över till lite kortare vandringar. Börja med turer på runt 3-4 km och känn dig för innan du ger dig på längre sträckor. Det är en bra idé att packa med skoskavsplåster så du direkt kan tejpa foten om det börjar skava någonstans. Försök alltid att vara förebyggande och plåstra om foten redan när det bara känns obehagligt, långt innan det hinner bildas en blåsa. Rejäla vandringsstrumpor är också bra för att förebygga skoskav här.

Efter att ha gjort de första två stegen i 1-2 veckor så kan du gå över till längre vandringar och lite tuffare terräng. Det är bra om du varit uppmärksam tidigare på var du känt dig lite öm så att du här kan tejpa fötterna i förebyggande syfte. Var noga med att du går i liknande terräng som du brukar göra när du är ute i flera dagar. Se till att du går i både uppförsbacke och nedförsbacke då det sätter press på foten på olika sätt. Detsamma gäller för stenig terräng och annat som du kan tänkas behöva ta dig igenom. När du tagit dig igenom runt 3-5 vandringar på 5+ km och du inte längre känner något obehag så har du gått in dina vandringskängor och är redo för riktiga äventyr.

För mer läsning och guidning när du väljer kängor så kolla gärna in vår artikel där vi testar de bästa vandringskängorna i dammodel och här de bästa vandringskängorna i herrmodell.