Tips & Trix

Undvik skoskav på vandringen – Slipp skavande kängor

Vandringskängor hänger nedför berg med vacker utsikt i bakgrunden. Vila för att undvika skoskav.

Texten innehåller reklam i form av affiliate-länkar.

Skoskav är lätt hänt när du är ute och vandrar men i många fall är det helt onödigt. Med rätt förberedelser och behandling under vandringen kan du dra ned risken betydligt. Under 3 veckors vandring i Lofoten och Senja klarade sig mina fötter utmärkt. Detta trots att jag tidigare ofta haft problem vid betydligt mindre ansträngning. Här är mina tips och hur jag själv behandlar mina fötter för att undvika skoskav och trasig häl. En helikoptertur kan verka fräckt men du vill inte va personen som tvingas ringa fjällräddningen på grund av ett infekterat skoskav.

Ryggsäck mugg och vandringskängor på en bergsklippa.

Förebygg skoskav innan du ska på vandring

Välj rätt vandringssko

Det kommer vara värt det att lägga tid och pengar på att hitta rätt sko. Bekväm kvalité som är anpassad för din typ av vandring underlättar enormt. Lägg tid på att hitta en sko modell som passar just din fot. Är den för liten kommer fötterna värka av trycket. Är den för stor kommer vandringsskon glida fram och tillbaka vilket orsakar skoskav. Tänk på att foten svullnar och blir större under vandringar. I regel så brukar du villa ha vandringsskor något större än dina vanliga skor.

  • Välj rätt sko för din typ av vandring. Hur varmt kommer det vara där du ska vandra?
  • Var noga med storleken, ha utrymme för svullnad och tjocka strumpor.
  • Fötter är formade olika, välj vandringsskor som passar just dig bra. Tänk på att olika material formar sig olika mycket.
  • Snåla inte! Är det någonting du ska lägga pengar på inför en vandring så är det skorna. En bra känga formar sig och håller dig torr längre.

Personligen gillar jag en känga som ger mer stöd för fotleden men det finns inget fel med en bra vandringssko särskilt om det är varmt. Ett tips är att beställa hem flera modeller för att hitta rätt passform, returer är fria inom 14 dagar om du handlar över 500 kr. Behöver du hjälp med att välja så har vi gått igenom både de bästa vandringsskorna och de bästa vandringskängorna.

Välj rätt strumpa

Nästan lika viktigt som valet av sko, en strumpa som kanar ner eller veckar sig kommer orsaka skoskav. De ser också till att foten håller sig så torr som möjligt. Riktigt bra vandringsstrumpor gör skillnad.

  • Välj strumpor i ull och inte bomull. Ull strumpor håller sig torrare längre. Bomull blir lätt vårt vilket lättare leder till skoskav.
  • Välj strumpor med bra står som sitter still där dom ska.
  • Välj aldrig en strumpa som är kortare än din sko eller känga. Då drar skon lätt med strumpan vilket leder till skoskav.
  • En del tycker att dubbla strumpor kan hjälpa till att hålla foten bekväm. Prova dig fram för att se vad som passar dig.

Gå in skor och kängor

Att ta fram nya skor för första gången på en lång vandring är ett garanterat recept på skoskav. Låt alltid fötterna långsamt vänja sig vid nya sko. För det första kommer skon att forma sig lite efter foten, särskilt om du valt en känga i läder. Foten behöver också anpassa sig till små skillnader mellan skor vilket kan påverka rörelsemönster och belastning. Du vill också se till att du går in skorna i liknande terräng som den du ska vandra i. Ska du upp i bergen duger det inte att gå på asfalt för att vänja fötterna.

Hur lång tid tar det att gå in kängor?

Det här är individuellt och varierar beroende på vilken typ av kängor det är samt från person till person. En känga i hårt läder kommer att ta längre tid att gå in, det kommer att behövas flertalet promenader och ett par mil. Fördelen är att de kommer att de, i längden, har förmågan att forma sig efter foten i större utsträckning. En känga eller sko i tyg eller syntetiskt material är mjukare när du får den och kommer gå fortare att gå in. Däremot kommer den inte forma sig i lika stor utsträckning, så passformen behöver vara bättre från början.

Vårda dina fötter så slipper du skoskav

Det här gör enorm skillnad. Förhårdnader på grund av torra fötter kommer att skava mot dom mjukare delarna och orsaka skoskav. För långa naglar kan också lätt skava mot tårna bredvid eller orsaka nageltrång.

Som en bonus kommer du också slippa alla torrsprickor på vinterhalvåret. Det här har förändrat mitt arbetsliv till det bättre!

Packa med rätt hjälpmedel mot skoskav

Om skoskavet börjar vill du vara förberedd för att begränsa skadan så fort som möjligt. Packa första hjälpen mot skoskav och behandla så fort du känner obehag.

Om du vill ha fler tips på vad man ska packa inför en vandring kan du hitta det i vår packlista.

Man vilar på en stock under vandring. Kompisen har tagit av kängor för att undvika skoskav.

När vandringen startar

Ha koll på dina fötter under vandringen, det är bättre att vara förebyggande än att vänta på att skorna ska börja skava. Så fort du börjar känna obehag runt tår eller häl kan det vara skoskav på g.

Ta regelbundna pauser på vandringen

Vila 10-15 minuter var till varannan timme så du ger fötterna en chans att återhämta sig. Ta av dig tung packning och avlasta fötterna.

Luftade fötter får mindre skoskav

Det är värt att plocka av både sko och strumpa varje rast. Om dina fötter får luftas, torka och svalna kommer dom att må mycket bättre. Din svullnad kommer att gå ner så vandringskängan sitter bättre och torra fötter håller längre.

Dra ned svullnaden

När du vilar under dagen kan du dra ned svullnaden genom att låta fötterna vila i högläge, släng helt enkelt upp dom på din packning. Ett annat sätt kan vara att svalka dom i en bäck men då får du se till att du kan torka dom innan du ska vandra igen.

Vädra skor och häng upp strumpor

Se till att hänga upp strumpor och låt skorna vädra ur varje kväll när du sover. Det är viktigt att dom får torka så mycket som möjligt. Genom att vädra skorna drar du också ner risken för fotsvamp.

Tejpa direkt när du känner obehag

Vänta inte på att blåsan ska bildas, så fort du känner av att foten känns lite sliten på ett visst ställe så tejpa direkt. Det behöver inte ens börja göra ont, det är bättre att tejpa i onödan än att vänta in ett skoskav.

Punktera inte blåsor

Blåsor skapas lätt vid fotens sida, runt tårna, under och på din häl. Oavsett var så ska du aldrig punktera dem. Vätskan är där som ett skydd för din fot och du ökar bara risken för infektion. Om blåsan går sönder ändå ska du tvätta och desinficera noggrant innan du sätter på plåster.

Håll fötterna rena

Försök att tvätta fötterna varje kväll om du har möjlighet. Leta reda på närmaste vattendrag och tvätta med tvål. Finns det inte möjlighet så använd våtservetter. Damm och sand kan snabbt leda till skoskav. Har du otur kan det till och med räcka med saltet från gårdagens fotsvett för att du ska få blåsor på fötterna. Smörj gärna in fötterna efter att du tvättat dom.

Byt strumpor för att slippa skoskav

Packa alltid minst 2 par strumpor så att du har möjlighet att byta om ett par har blivit blöta och inte hunnit torka. Sätt fast dom fuktiga strumporna utanpå din ryggsäck om det inte regnar så torkar dom fort. Se också till att hänga upp dom i tältet över natt.

Vad orsakar skoskav på häl?

Den största boven när det kommer till skoskav på häl är en dåligt sittande känga eller sko. Hälen behöver sitta ordentligt och inte åka upp när du går. Därför är det viktigt att ha skor som sitter ordentligt. Se också till att knyta kängor på rätt sätt, det finns trick för att hålla hälen på plats. Sätt gärna en extra knut strax innan kängans böj och strax efter. Då får du möjlighet att dra åt lite extra runt din häl.

Hur kan man få bort skoskav snabbt?

För att få bort skoskav snabbt bör du börja med att förebygga det ordentligt som vi skrivit om tidigare. Sen när det inträffar så set till att tejpa tidigt och punktera inte blåsorna. För att få skoskavet att läka snabbt så ska du framförallt vara noggrant med att hålla rent området ordentligt. Låt foten vila och ge den ordentligt med luft så kommer det läka så fort som möjligt.