Tips & Trix

Flygrädsla? Läs tipsen som kan bota dig nu

Bild på flygplan sett framifrån på landningsbana. Bota flygrädsla genom att flyga mer

Texten innehåller reklam i form av affiliate-länkar.

Aerofobi eller rädslan för att flyga har blivit ett allt vanligare problem i takt med att vi reser mer och mer. Så mycket som 1 av 5 svenskar lider av flygrädsla och i många fall kan det vara helt onödigt. Tyvärr pratas det inte tillräckligt mycket om att flygrädsla faktiskt går att behandla. Det ska vi försöka bota nu ihop med din flygrädsla. Den här listan är sammanställd baserad på expert rekommendationer, fakta och statistik. Fortsätt läsa och gör 2020 till året du flyger utan rädsla.

Flygrädsla – Förbered dig innan du reser

Vad gör dig rädd?

Sätt dig ner och fundera över vad det är som gör dig rädd. Om du preciserar varför du är flygrädd blir det lättare att bota. Ta reda på vad som leder till ångest för dig så kan du efterforska mer om just det, ofta bygger rädslan på vinklad artiklar i media. Skrämmer det dig att vara instängd i trånga utrymmen? Försök boka en plats med extra utrymme, exempelvis längst fram eller vid nödutgångar. Kanske kan det vara värt att flyga businessclass. Är det avsaknaden av kontroll över situationen? Prata med besättning och kapten på planet, det känns garanterat bättre när du vet vem som håller i spakarna.

Läs om det som orsakar din flygrädsla

Läs på så mycket du kan, ju mer du vet desto mindre blir flygrädslan. En djupdykning i statistiken kommer visa dig hur låga odds det är för att något ska hända. Hur många flygresor behöver du åka på innan oddsen blir dåliga? Du behöver spendera över 80 år konstant i luften för att vara i riskzonen.Har du specificerat vad det är som skrämmer dig mest kan du dyka ner lite extra i det.

Är det terrorism som skrämmer dig? Kolla upp de stenhårda säkerhetsreglerna, flygbranschen har bland dom tuffaste reglerna i världen. Det har hänt extremt mycket sedan 9/11 och det som hände då hade varit omöjligt att genomföra idag.

Är du rädd för att planet ska krångla? Läs på om service rutinerna. Underhållet av planen sköts löpande av kvalificerade tekniker. Flygen gås igenom dagligen och det finns backup system till i stort sett allt om något mot all förmodan skulle krångla. Det går till och med att flyga planet med en motor.

Det skadar inte heller att kolla upp vad det är som ge ifrån sig ljud i luften. Då slipper du få panik när ett vingplan justeras eller eller när landningsställen fälls ut. Vid landning används ibland luftbromsar vilket leder till att planet kommer skaka och låta lite extra. Det är också helt normalt att motorerna går ned i varvtal ibland och nej dom har inte slutat fungera. De flesta ljuden du kommer höra är faktiskt vindrelaterade och inget konstigt alls. Om ljuden fortfarande stör dig kan du prova flygproppar.

Skrämmer skakningarna från turbulensen dig? Flygplan är byggda för enorma påfrestningar och tar ingen skada av turbulens. Anledningen till att du ska ha säkerhetsbältet på när turbulensen startar har inget med krasch risk att göra. Det handlar helt enkelt om att du ska sitta still och inte springa runt och ramla i gången. Turbulens är helt normalt och ofarligt. Kontra flygrädsla med fakta, logik och statistik.

Youtube

Ett bra sätt att bearbeta och börja bota flygrädsla är att kolla på film inifrån flygplan. Se hur det känns och låter när dom startar och landar. Lyssna på ljuden medans du sitter säker hemma, upplev hur turbulensen låter och att det inte är något konstigt. Det är lättare att vänja sig vid ljuden utan panikångest vilket senare kan hjälpa dig när det är skarpt läge.

Besök en flygplats

Om du är ovan vid flygande så prova att besöka en flygplats när du inte ska flyga. Gå runt se dig om, kolla vart du ska lämna in väskorna och vart du ska gå igenom säkerhetskontrollen. Eliminera alla extra stressmoment du kan innan du faktiskt ska flyga. Ta in atmosfären och bekanta dig med flygplatsen när du inte har panikångest. Precis som tipset innan handlar det om att vänja sig innan flygrädslan sätter in.

Terminalen på en flygplats, besök för att bota flygrädsla

Övningsflyg med en vän

Ska du flyga en lång sträcka ensam? Det kan vara bra att börja med att vänja sig vid en kortare sträcka först. Naturligtvis kommer det också kännas bättre i sällskap med Boka in en kortare flygning och ta med dig en kompis som inte är rädd. Naturligtvis kommer det kännas bättre i sällskap med någon som du litar på och känner dig trygg med. En vän som inte själv är rädd kan ha lugnande inflytande på dig. Att gå gradvis framåt är lättare än att hoppa rakt in i det stora testet.

Flygrädsla – På flygdagen

Ta reda på väderförhållanden

Mycket av turbulensen när du flyger beror på väder. Om du vet innan att det kommer vara blåsigt kan du va förberedd på att det kommer skaka lite extra. Det blir inte alls lika obehagligt när du vet att det kommer och varför. Flygplatserna har extremt bra system för väderförhållande och låter inte planen lyfte i riskfyllt väder. Har du inte koll? Prata med besättningen ombord, dom vet vilket väder som orsaker lite extra turbulens.

Stressa inte

Mycket av paniken kring flygrädsla orsakas av att kroppen stressar upp sig. Späd inte på det här genom att behöva stressa till flygplatsen. Var ute i god tid så du kan checka in i lugn och ro. Vill du ha koll på ditt handbagage i god tid, kolla in vår stora guide.

Man slappnar av och stressar inte på flygplats. Flygrädsla

Skippa alkoholen

Det kan kännas som en bra ide att lugna nerverna med några öl innan flygningen men ofta blir det bara värre. Fantasin skenar gärna av alkohol vilket lätt kan leda till otrevliga tankar i flygplanet. Känslan av att sakna kontroll kommer garanterat inte bli bättre onykter.

Dela din flygrädsla

Prata med personalen och personen bredvid dig på flyget. Var femte svensk har någon form av flygrädsla så det är definitivt inget konstigt eller något att skämmas över. Du kommer få mycket mer förståelse än du tror.

Prata med piloten

Om du pratar med personalen direkt när du går på planet kan du få prata med piloten. Se till att göra det direkt, vid start kommer cockpiten att vara låst. Det gör en stor skillnad att veta vem som sitter bakom spakarna och att personen har rutin. Att få höra att piloten också har en familj att komma hem till kommer vara betryggande. Du kommer att känna dig mycket tryggare. Känns det jobbigt att be om det? Flyger du ihop med någon kan den personen fråga åt dig. Det är inget konstigt eller ovanligt, personalen är van vid att hantera flygrädsla.

Distrahera dig själv

Se till att ha något som tar dina tankar ifrån flygrädslan under flygningen. Det kan vara en bra film, en bok, musik, kanske sudoku eller något annat klurigt pussel. Huvudsaken är att du lägger fokus och koncentration på något annat än flyget.

Flygrädsla – Generella tips

Flyg ofta

Ju mer du flyger desto lättare kommer det att bli. Skjut inte på det på grund av en dålig erfarenhet. Att undvika flyg helt kommer inte att gynna dig i det långa loppet utan bara göra det värre när du väl måste flyga.

Lugnande tabletter vid flygrädsla

Det finns inga magiska piller mot flygrädsla men om flygningen blir för mycket går det i värsta fall att använda sig av lugnande medicin. Det är en tillfällig lösning som inte botar flygrädsla men ett betydligt bättre alternativ än alkohol. Lugnande medicin behöver i dom flesta fall skrivas ut av läkare. Ett alternativ är att köpa åksjuketabletter som ofta har en lugnande inverkan på dig som är flygrädd. De gör dig också lite sömnig vilket kan reducera stress. Det finns också naturläkemedel som ska verka stressreducerande, ett beprövat alternativ är Ashwagandha. Örten växer naturligt i Indien, Mellanöstern och delar av Afrika där den använts för att motverka stress och oro i århundraden.

Sök hjälp

Om inget annat hjälper så finns det professionell hjälp att få. Det är inget konstigt med terapi för flygrädsla och om du gillar att resa ska du inte behöva vara rädd varje gång. Kbt utvecklad specifikt för flygrädda är bland det effektivaste som finns och kan va värt att lägga pengar på. Upp till 90% av de som genomför kbt för flygrädsla blir faktiskt botade.

About the author

Melker Wångdahl

Hobby skribent, resejunkie, wordpress entusiast, gymråtta, vandrare och extremt grön seglare. Trivs bäst någon annanstans. Livet är lite för kort för att bara sitta still.

Kontakta mig på: melker.wangdahl@gmail.com

Leave a Comment