Blogg

Resa till Montenegro, Dag 7 – Lake Skadar & Podgorica

Ö i Lake skadar, nationalpark i Montenegro

Oddhikers firar födelsedag med alla tårtor vi orkar i Kotor, sen tar vi en ganska farlig och misslyckad tur till Lake Skadar. Det följs upp med en mycket misslyckad och farlig tur till Podgorica. Montenegro är lite läskigt ibland. Nu fortsätter vår bloggserie i Montenegro, har du inte läst del 6 i vår resa till Montenegro hittar du den här. Om du vill börja från början så finns del 1 i vår resa till Montenegro här.

Födelsedagsfrukost i Old Town Kotor

Idag är ingen vanlig dag, det är bästa sambons födelsedag! Därför blir de frukost på Forza Café, beläget strax innanför huvudporten till Kotor oldtown. Dom har inte särskilt mycket att erbjuda i frukostväg men däremot finns det ett tjugotal tårtor att välja på.
Eftersom man bara fyller 29 år en gång (och Montenegro är väldigt billigt ibland) beställer vi in 6 sorters tårta till frukost och går lös.

Traditionella bakverk i Montenegro

Två av tårtorna är traditionella bakverk från Balkan och Montenegro, krempita och baklava. Krempita är riktigt bra och enligt somliga, guds mumsigaste gåva till mänskligheten. Bakverket består till största del av krispig smördeg i lager och vaniljkräm. Baklavan däremot var vi inte lika imponerade av. Den är gjord på filodeg, honung och nötter, varianten vi fick var det även russin i.

Tårtor i Kotor, Montenegro. Bland annat Krempita.
Fyra av tårtorna vi prova, längst ned är krempitan.

Lake Skadar

Efter frukost, tårtkoma och lite lätt illamående tar vi oss till hyrbilen för att åka till Lake Skadar. Skadarsjön kallas också för Shkodërsjön och ligger ca 1 h 40 min ifrån Kotor. Gränsen mellan Montenegro och Albanien går rakt igenom Skadarsjön.

Tyvärr så gjorde vi inte direkt någon research innan vi åkte, såg fina bilder och tänkte vi kör. Det visade sig vara mindre smart. Skadarsjön är 370 kvadratkilometer stor så att bara lägga upp en route på Google maps till en utsiktsplats funkade sådär.

Hyrbil på Montenegros serpentinvägar

När vi svänger av Europavägen enligt Googles rekommendation smalnar det av snabbt och snart är asfalten nästan borta. Vi börjar undra om vi ska hamna på någon lokal bondes bakgård.
Efter en liten stund börjar serpentinerna nedåt, det är så tajt och igenväxt att buskagen skrapar mot bilen på båda sidor. Rullar nedåt i max 15 km/h, kurvorna är så tajta på den smala vägen att jag måste backa för att komma runt. Vägräcke finns inte på kartan och det är rejäl fallhöjd. Kommer tillslut ner, som tur är utan att vi får något möte. Förmodligen var det ingen annan som var tillräckligt korkad för att ta den här vägen.

Bergen runt Lake Skadar, Nationalpark i Montenegro

Hinner precis skratta och konstatera att det inte alltid är bra att följa Google maps blint. Då försvinner nätverket, när ska man lära sig att va tyst?
Det finns ingen täckning alls men som tur är finns utsiktsplatsen precis runt hörnet. Fortsätter för att hitta någonstans att äta och irrar vidare utan karta.
Hittar en restaurang i en liten by med runt ett dussin hus. Jag går in och där sitter två personer som inte säger ett ord, till slut frågar jag om någon arbetar där och ägarens bror ger sig till känna. Frågar lite naivt om det går att betala med kort och får ett kort nej, närmaste automat finns i Podgorica. Nybörjarmisstag att inte ta med några kontanter.

Utsikt över Lake Skadar och serpentinvägen vi åkte ned.

Restips: Ska du besöka Lake Skadar? Undersök ordentligt vad och vart du ska, det är ett stort område.
Ta med kontanter annars kan du inte ens tanka bilen.
Se till att ha med dig en papperskarta, det är väldigt dålig mobilmottagning.

Podgorica, ett besök i Montenegros huvudstad

Eftersom vi inte har någon som helst aning om vart vi ska runt Skadarsjön och inget internet bestämmer vi oss för att åka, det kan bli en spännande utflykt och så lång bort är det inte. Podgorica är Montenegros huvudstad och med en population på runt 200000 är det Europas minsta huvudstad.
Vi lyckas hitta en mindre livsfarlig väg bort från Lake Skadar och efter 45 minuter är vi framme vid Podgorica.

Bro i Podgorica som är Montenegros huvudstad.

Podgorica, Europas värsta trafikkaos

Tanken var ett snabbt besök i huvudstaden, ta ut pengar, äta och sen tillbaka till Lake Skadar. Det blev inte riktigt så. En del av Podgoricas unika charm är att det totalt verkar saknas trafikregler. Det är totalt kaos, resten av Montenegros trafik är hetsig och oförutsägbar men i Podgorica är bara hemsk. Vi kryssar fram så försiktigt som möjligt och gör allt som går för att undvika en snabb död. Står en sekund för länge vid ett grönt trafikljus och sen hänger taxichauffören bakom ut genom fönstret och vrålar. Att påstå att situationen är lite lätt uppstressande är ingen direkt överdrift

Parkera i Podgorica

Ett annat problem med Montenegros huvudstad är att den verkar totalt sakna parkeringar samtidigt som den förmodligen har fler bilar än invånare.
Hittar vad som verkar vara en stor parkering på Google maps och routar dit. När vi kommer fram ser det mer ut som en innergård men vi rullar in och kollar läget. Det står bilar överallt. “Parkeringen” är en gata som går runt i en fyrkant med små avstickare mot överfyllda parkeringsluckor. Vägen är ungefär lika bred som en enkelfilig väg med bilar parkerade på båda sidor, det är så tajt att vi måste fälla in backspeglarna på våran pyttelilla hyrbil för att komma fram.
På vissa ställen har vi knappt en decimeter till godo för att komma fram och lediga parkeringsluckor finns inget att prata om.

Eftersom det är så bra läge för det så kommer det naturligtvis en mötande bil som valt att köra mot trafikriktningen. Jag svär en lång ramsa och får panik medans han vinkar glatt. Sen bjuds vi på en av dom mest imponerande uppvisningarna i bilkörning jag sett när han backar hela vägen ut. Jag är ingen dålig bilförare men jag har fullt upp med att ta mig fram utan att repa bilen i parkeringskaoset på rätt håll. Han gjorde det baklänges och utan en partner som går ut och kollar om något tar emot.

Restips: Ska du besöka Podgorica? Kör inte bil dit själv, ta en taxi eller buss. Det finns nästan inga parkeringar och trafiken är ett helvete.

En sista kväll i Kotor

Det blir ett långt djupt andetag när vi tagit oss ut ifrån parkeringen. Vi irrar runt en stund till utan nån framgång på parkeringsfronten sen ger vi upp och återvänder till Kotor. Det blev ingen mat och vi lämnade aldrig ens bilen i Podgorica. Vi älskade Montenegro i övrigt men att köra hyrbil i huvudstaden var bara ett enormt stressmoment.

Utmattade och hungriga kommer vi tillbaka till Kotor. Synd att sista dagen skulle vara såhär men det var å andra sidan den enda som inte var lyckad. Vi tröstar oss med mat på bästa BBQ Tanjga.

About the author

Melker Wångdahl

Hobby skribent, resejunkie, wordpress entusiast, gymråtta, vandrare och extremt grön seglare. Trivs bäst någon annanstans. Livet är lite för kort för att bara sitta still.